De basis begint logischerwijs met een business die te exporteren is. Ten
tweede: wil je internationaal ondernemen, dan moet je daar vanaf het
allereerste begin planning op voeren. Dat geldt des te meer voor online
ondernemers. Zij moeten investeren in een meertalige infrastructuur. Als je
dan straks denkt je Nederlandstalige websites gewoon nog te vertalen, ben je
eigenlijk te laat.
Het gaat niet alleen om de gebruiker, je moet ook rekening houden met nieuwe
werknemers. Een goed internationaal programma is gedecentraliseerd van
opzet. Think global, act local. Je moet een cellenstructuur opzetten, van
waaruit je in het buitenland opnieuw lokaal de markt kunt veroveren.
Analyse
Een analyse van de lokale markt en een bepaling van de omzetpotentie is niet
alleen logisch, maar domweg een vereiste. Ga ook altijd aan de slag met
tenminste een Engelstalig content management systeem (cms) of bij voorkeur
een cms dat snel tussen talen kan schakelen.
Gebruik voor het vinden van personeel het internet. Zoek ze niet, maar zorg
dat ze jou vinden. Een enkele advertentie voor bijv. vertalers op Ebay is
voldoende – ik kreeg zelfs op Marktplaats al 150 aanbiedingen voor de 15
talen die wij inmiddels bieden. Maar als je specifiekere kwaliteiten nodig
hebt, zul je zelf opzoek moeten. En dan gaat er niets boven LinkedIn. Veel
mensen gebruiken het medium nog passief, door alleen hun bestaande netwerk
digitaal te bevestigen. Maar via de goed ontwikkelde ‘Groups’ voor
programmeurs, communicatiespecialisten of verkoopstrategen kun je uit de
wereldwijde arbeidsmarkt precies dat ene onmisbare talent pikken.
Toch moet achter alles altijd een eigen plan zitten. Je kunt niet blanco de
buitenlandse markt instappen. Daar moet je ook kritisch in zijn. Als de
omzetpotentie te laag is, moet je het simpelweg niet doen. Maar zonder lef
kom je nergens. Test eens een bètaversie. Daar kun je voor de thuismarkt ook
weer van leren. En ook internationaal ondernemen kan klein beginnen. Voor
sommigen betekent een overstap naar België al bijna een verdubbeling van het
potentieel. Maar ook die markt moet je niet onderschatten. Talen vormen vaak
de kleinste barrières.
Stephan Bosman is CEO van Zoover.nl en
winnaar van de Loey: Online Entrepreneur of the Year.
Meer columns van Stephan Bosman
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl